Važnost mentorstva u približavanju inženjerstva mladima

28 Apr 2025

Mentorstvo je jedan od najefikasnijih načina za inspirisanje mladih ljudi za inženjerstvo i STEM generalno. Ovde mislimo na različite forme mentorstva, od onog u školama, tokom prakse na fakultetima i kompanijama koje su uključene u njihove programe, do konkretnih mentorskih programa koje nude razne vrste organizacija. Ono je važno zato što STEM oblasti mladima često izgledaju kao crna kutija – apstraktna, nepoznata i van domašaja. Mentor je taj koji razbija tu iluziju. Kada tinejdžer upozna nekoga ko pravi robote za zabavu ili dizajnira satelite za život, odjednom STEM postaje manje školski predmet, a više moguća budućnost.

Uzmite primer „FIRST Robotics“, globalnog takmičenja na kojem srednjoškolci grade funkcionalne robote pod vođstvom inženjera. Mentori u ovom programu ne podučavaju mlade samo struci, oni ih uče kako da rade u timovima, kako da rešavaju probleme i kako da razmišljaju kao inženjer i inženjerka. Uticaj je merljiv: mnogi studenti iz ovih timova nastavljaju da studiraju inženjerstvo ili računarstvo, ne zato što im je neko rekao, već zato što su bili deo toga.

U svetu koji vrvi od veštačke inteligencije, zelene tehnologije i istraživanja svemira, industrijama je potreban svež um. Ali udžbenici i YouTube klipovi nisu uvek dovoljni. Mentor premošćuje jaz između teorije i stvarnosti. Upravo je praksa u mnogim kompanijama gde pripravnici rade rame uz rame sa iskusnim inženjerima od kojeg uče posao, bila razlog da veliki broj ljudi širom sveta odabere inženjerstvo za svoju karijeru.

Mentorstvo se, takođe, bavi manje očiglednom, ali kritičnom barijerom: sumnjom u sebe. Mnoge devojke i studenti iz manjina odstupaju od STEM-a ne zbog nedostatka interesovanja, već zato što ne vide ljude poput sebe na terenu. Mentor koji deli čak i deo njihovog iskustva može da napravi veliku razliku. Programi poput „Black Girls Code“ ili „Girls Who Code“, u praksi su to dokazali. Ovo je i jedan od zadataka koji je sebi postavila globalna kampanja „Dream Gap Project“ o kojoj smo već pisali.

Kada je reč o Srbiji, setimo se samo Istraživačke stanice „Petnica“ koja je osnovana davne 1982. na inicijativu grupe mladih istraživača, nastavnika i studenata kao prva nezavisna obrazovna organizacija. Ona je do sada organizovala preko 3.500 kurseva, kampova i seminara na kojima je učestvovalo više od 50.000 učesnika i oko 6.000 predavača i stručnih saradnika. Zamislite taj ljudski kapital i potencijal za budućnost koji je „Petnica“ napravila za Srbiju.

Navedimo kao dobar primer i „Petlju“, srpsku platformu dizajniranu da uči programiranju školsku decu. Ono što je počelo kao onlajn alat evoluiralo je u širu inicijativu u kojoj nastavnici i IT profesionalci deluju kao mentori. U mnogim školama, posebno u manjim gradovima gde je pristup tehničkom obrazovanju ograničen, ovi mentori čine kodiranje pristupačnim, pa čak i zabavnim. Oni pomažu učenicima da kreiraju svoju prvu igru, aplikaciju ili veb lokaciju, pokazujući da je tehnologija nešto što mogu da oblikuju, a ne samo da konzumiraju.

Još jedan dobar primer su i naučno-tehnološki parkovi, poput onih u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i sl. Ovi centri često organizuju mentorske programe za mlade inovatore i startapove, od kojih mnogi uključuju srednjoškolce i studente. Pomenimo i „Tesla fest“ u Novom Sadu, gde se okupljaju mladi pronalazači iz cele Srbije da pokažu svoje stvaralaštvo. Mnoge od njih treniraju nastavnici ili inženjeri koji dobrovoljno izdvajaju svoje vreme.

Matematička gimnazija u Beogradu ima dugogodišnju mentorsku kulturu. Alumni, od kojih mnogi sada rade u Google-u, CERN-u ili na vrhunskim univerzitetima, redovno se vraćaju da drže predavanja i daju smernice. Ovaj ciklus mentorstva pomogao je školi da kontinuirano daje najbolje učenike na međunarodnim takmičenjima.

Ukratko, važnost mentorstva, bilo formalnog ili neformalnog, ogleda se u tome što ono tiho oblikuje sledeću generaciju inženjera, programera i inovatora. Nadamo se i da naša inicijativa „Inženjerka godine“, na jedan malo drugačiji način ali takođe efektno, pomaže i inspiriše mlade za inženjerstvo i STEM. Jer davanje ličnog primera, pričanje ličnih priča naših inženjerki, mogu da budu primer mladima, posebno devojčicama, da je sve moguće ukoliko to zaista želimo.